Tisková zpráva, 13. 1. 2015, Brno
Že projekt HOdina BIologie pro živoT (zkráceně HOBIT) má smysl, ukázal před časem čin dvou žáků základní školy v Židlochovicích na Brněnsku, kteří jako jediní z náhodných svědků kolapsů staršího muže dokázali zareagovat a resuscitací obnovit jeho životní funkce. I díky tomu, že nedlouho předtím prošli právě HOBITem, který připravilo Mezinárodní centrum klinického výzkumu při Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně (FNUSA-ICRC). V těchto dnech odstartovala druhá etapa projektu, která ve vybraných základních školách a gymnáziích na jihu Moravy zjišťuje, jak dokázali školáci a studenti prezentované informace vstřebat a uchovat ve svých hlavách k potenciálnímu využití. Pomocí výukových filmů se učili zachránit život, když včas poznají příznaky cévní mozkové příhody a srdečního infarktu.
Dvouletý projekt si klade za cíl naučit děti rozpoznat příznaky obou nebezpečných zdravotních postižení a umět rychle pomoci. V České republice totiž zemře na cerebrovaskulární (cévně mozkové) nebo kardiovaskulární onemocnění každý druhý člověk. Ročně ve světě usmrtí více než 22 milionů lidí. „Moderní medicína by ale dokázala mnoho úmrtí i následků onemocnění odvrátit, kdyby lidé věděli, jak při prvních projevech zasáhnout. Vzdělávací kampaně jsou bohužel buď minimálně účinné, nebo neúčinné – veřejnost informace z médií nevnímá. Řada odborníků ve světě i tuzemsku proto navrhuje vzdělávání populace o nejzávažnějších nemocech a diagnostice systematicky už ve školách,” uvedl garant projektu Robert Mikulík.
Výzkum povědomí o infarktu a mozkové příhodě, provedený v roce 2009 v Jihomoravském kraji, ukázal, že školáci nemají téměř žádné potřebné znalosti k záchraně života, pokud by byli přítomni infarktu nebo záchvatu mozkové mrtvice. Proto se centrum klinického výzkumu FNUSA-ICRC s odborníky na cerebrovaskulární a kardiovaskulární onemocnění spojilo s více než 50 pedagogickými specialisty. Společně realizují vzdělávací projekt, jehož cílem je zvýšit povědomí školáků a mladších gymnazistů na jihu Moravy o příznacích srdečního infarktu a cévní mozkové příhody a způsobu efektivní pomoci. Naučný film objasňuje podstatu cerebrovaskulárních a kardiovaskulárních onemocnění, ukazuje jejich příznaky a správnou reakci na ně. „Pro záchranu života si stačí zapamatovat pouze minimum základních informací – rozeznat signály, rychle reagovat a transportovat pacienta ihned do nemocnice. Každou minutu totiž odumírají dva miliony mozkových buněk a léčba je účinná pouze v prvních čtyřech a půl hodinách od prvních příznaků. Čím dřív se pacient dostane do lékařské péče, tím vyšší je jeho šance na uzdravení,” upozornil Mikulík.
Již v září prošli testováním znalostí a následným vzdělávacím programem školáci a studenti z celkem 37 zapojených škol po celé jižní Moravě. Nynější druhé testování má zjistit, jaké znalosti si z výukové části programu odnesli. Potrvá do 6. února.
Souběžně je vyhlášena kreativní soutěž, která nabádá k vytvoření originálního plakátu nebo videa s informacemi o těchto závažných onemocněních, které by zároveň mohly sloužit jako forma edukační kampaně. Výtvory bude hodnotit odborná komise, která v první fázi vyřadí ty s nesprávnými faktickými údaji. Poté se do hodnocení zapojí i veřejnost prostřednictvím facebookového profilu projektu www.facebook.com/projekthobit. Uzávěrka je již tento čtvrtek.
Projekt HOdina BIologie pro živoT funguje díky pětimilionové dotaci z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Globálního grantu Jihomoravského kraje. Více o dvouleté činnosti prozrazují webové stránky www.projekthobit.cz.
Kontakt:
Petra Veselá, asistentka ředitele FNUSA, tel. +420 543 182 052, +420 604 121 122, petra.vesela@fnusa.cz
Pavel Gejdoš, PR manažer FNUSA- ICRC, tel. +420 543 185 574, +420 605 231 414, pavel.gejdos@fnusa.cz